tisdag 31 oktober 2017

Triss i Maxi - sålda i paket! / Triple Maxis - sold in one package!

 Det känns oväntat tomt och lite sorgligt. Och ändå står de faktiskt kvar på exakt samma plats där de stått i många år. Faktum är att jag i bästa fall sett dem några enstaka gånger, där de stått och samlat damm, längst in i garaget. Riktigt tjockt med damm dessutom!
 Jag vill verkligen minska ner på min bil-samling, tro det eller ej! Insikten om att jag blir äldre har till slut drabbat även mig. Rent statistiskt kan jag inte hinna med så värst många tidskrävande helrenoveringsobjekt - kanske behövs minst 1000 timmar per bil! Bättre då att någon som är yngre tar över några av dem. Jag har ju dessutom åtskilliga andra bilar att ägna mig åt!


Grill från Toyota - hemskt!
Front grill from a Corolla - horrible!
 Alltså är jag ganska nöjd med att ha sålt tre (3) Austin Maxi "i paket"! Visserligen för en mycket blygsam peng men ändå. Det smartaste av allt, för både köpare och säljare, är att vi gjort en verkligt arbetsbesparande överenskommelse! Garageplatserna ingår varför alla Maxi står kvar tryggt t v. För en gångs skull inga ryggknäckande bilknuffningar med halvt fastrostade bromsar och läckande däck! Och inga tidsödande förflyttningar med bilsläp till ett annat avlägset garage. Ja självklart - tids nog skall bilarna till köparens renoveringsgarage, men det brådskar inte. Alltså borde det inte kännas tomt. Jag kan åka till garaget och titta till bilarna när jag vill. Men de är inte längre mina - varför nu det skall vara så viktigt? Vi bilsamlare är ibland ganska knäppa. Säkert lider vi av någon helt obotlig (men ganska njutbar) bokstavskombination.
Lite saknas - förre ägaren "påbörjade" motorrenovering!
Minor parts missing . previous owner "started restoration"!
 Men nu är alltså försäljningen ett faktum, inklusive "formalia" med pengar, kvitton och papper till Bilregistret. Totalt var det över 70 "register-hållningsavgifter". Tre avställda bilar i drygt 24 år! Jag lovade köparen att sortera in alla bilhandlingar i en pärm. Historien om en bil kan i ibland vara lika intressant som själva bilen, tycker jag.  Två av dem (GZG450 och HFZ293) har aldrig jag kört - de köptes som renoveringsobjekt med både rost och mekaniska brister!

24 års damm ger mycket "patina".
24 years of "original" dust. 
 Du har kanske läst om dem i tidigare inlägg på bloggen? En hämtades med trailer i Husqvarna och den andra kom från Östhammar. Men den tredje Maxin  (AZH049) rullade drygt 1500 mil från 1991 till 1993 som hårt arbetande bruksbil.  Drömmen var självklart att alla dessa tre Maxi skulle ha renoverats till i varje fall körbara bilar - någon "ledig vinter". Men inget har hänt och många vintrar har töat bort sedan dess! Nu är det dags för en ny och mer entusiastisk ägare (som dessutom redan har en Maxi). Och jag själv då - vad skall jag göra? Ja förutom alla mina Rover finns det fortfarande några Austin Maxi att jobba med - ytterligare 4 st gömmer sig i garaget! Men de bilarna får bli en annan historia!

In english

Empty and a bit sad but now a "package" of three Maxis has found a new owner, a bit younger than myself. I really have to cut down on my car collection. I will never have time to finalise so many restoration projects (requiring more than 1000 manhours per car).

GZG450 utan säten - Ovanligt rymlig!
 GZG450 without seats - very roomy! 

 And I still own four (4) Maxis, many Rovers and some other cars - more than enough to restore and keep running for my lifetime! The cars I just sold have collected dust for 25 years and two of them (GZG450 and HFZ293) I have never driven one single meter! The third Maxi (ZH049) was used as a daily runnner years 1991-93. And they will stay for some more time, because space for the cars were included in the deal! What will happen in the future for my remaining four (4) Maxis is a good question and a story I might tell another time!


Två Maxi, samt kanske en tredje? Titta noga!
Two Maxi and perhaps a third one? Watch closely! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar