söndag 29 oktober 2017

3 Maxi blev 5 - hur gick det till? / 3 Maxis are suddenly 5 - how did it happen?


Redan 1991 fanns typisk Maxi-rost!
Already 1991 - typical Maxi corrosion!
Ännu en gång får tidsmaskinen justeras 26 år bakåt i tiden - till 1991. Det var då jag köpte AZH049, som blev en bra "slit-och-släp-bil" tom 1993. Nu ville Anders sälja ytterligare en Maxi! GZG450 var en ganska sen 1750 - årsmodell 1974 och i princip i originalskick. Faktiskt "nästan körbar" dock med en del synlig rost. Priset var som senast - dvs1000 kr inkl fri hemkörning till Gästre. Jag bestämde att detta blir en bra bas för en "framtida renovering".
 Bilen ställdes åt sidan något år, eftersom det började bli ont om garageplatser. Tyvärr ställdes den utomhus, vilket ökade på rostskadorna en hel del!


Unik och ful grill (ex Toyota).
Unique and ugly (ex Toyota Corolla).
Och sedan gick det nästan ett år. En annons i Classic Motor om Maxi-delar verkade intressant. Mycket nytt och ändå mer begagnat fanns i Husqvarna. Problemet var bara att för att få köpa delarna måste jag också köpa en komplett Maxi! HFZ293 var också en 1750 från 1974. Den visade sig vara tillverkad bara ca 200 chassinr senare än GZG450 - intressant . Kanske kom de av produktionslinan i  samma dag? Säkert skeppades de på samma båt till Sverige. Jovisst köpte jag bilen, även om priset denna gång var hisnande 2000 kr! Samt en rimlig slant för en massa delar. Det blev två resor T&R Husqvqrna. En hyrd flyttbuss för alla delar och helgen efter en hyrd biltrailer för den "blå skönheten". Såld ny i Husqvarna och endast två ägare! Kulören var original (snygg tycker jag) och en ganska bra omlackering var gjord på en upplagad kaross. Tyvärr fanns motorproblem med det mesta nerplockat. Och ovanpå detta en grill som var långt från original - tydligen "hemmasnickrad" av skrotad Toyota Corolla. Inredningen var också hemsnickrad - både instrumentpanel och dörrsidor var gjorda av "folierad" masonit. Hemskt originellt - men framförallt hemskt! Nå - inget stort problem att fixa. Jag hade ju reservdelsbil att låna prylar från. Just nu saknades bara tiden, men "snart drar jag nog igång renoveringen "? Så blev det inte - en hel del annat kom emellan.
 
 
 
Både HFZ293 och GZG450 hamnade så småningom i samma garage - de har alltså följts åt sedan produktionslinan. Faktum är att de har stått på samma fläck sedan mer än 20 år!

 
IN ENGLISH:

Another step - 26 years back in time. Same seller (as with AZH049) sold me another Maxi 1750. Same price 100 Euro incl free delivery. Not possible to drive but very original with some rust. GZG450 is good base for an original restoration, I thought. But no time was availible so the car was put aside for the (nearby) future.

 
Another year passed and it is now 1992. An advertisment in a Swedish classic car magazine cought my interest. For sale was a van-load of new and used Maxi parts for a very reasonable price. If - I also bought a complete Maxi 1750! Which I did - for the hefty price of 200 Euro. However the body was restored and with new paint in original blue. HFZ293 was also from 1974 with a serial number less than 200 cars from GZG450. If not produced the same day they were definately on the same ship to Sweden. Only two owners but the seller had "improved" the front with grill-parts from a Toyota Corolla. And the instrument panel and inner door sides were also homemade from "patterned" masonite - odd and ugly!

Both Maxis finally ended up in the same garage awaiting much needed restorations, "mates" since the production line? They have stayed at exactly the same spot for more than 20 years! Maybee time for a change?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar