fredag 27 oktober 2017

Austin Maxi nr tre gör entré! / Austin Maxi No 3 !

Tyvärr var det länge sedan det hände något på bloggen - ja flera år sedan faktiskt. Men nu är det dags för en nystart!. Jag känner verkligen för att skriva, eftersom det har hänt en del i familjens "fordonspark"! Tidigare har jag bara skrivit på engelska. Dels har mina engelsktalande vänner, som också är intresserade av gamla fordon, kunnat läsa lite. Dels är det är ett bra sätt att öva mina engelska skrivkunskaper. Men from nu (oktober 2017) kommer jag att skriva på svenska - kanske med några korta sammanfattande rader på engelska (om energin räcker till)?

Jag börjar med något som hände redan för 26 år sedan! Då hade jag redan två Austin Maxi 1750. GPW451 från 1972, som jag körde som bruksbil under 1986 och 1987 och GML981 från 1973, som enbart köpts som reservdelsbil. I början av augusti 1991 ringde min kompis Anders och undrade om jag inte ville köpa ännu en Maxi - körbar men risig. Priset var bara 1000 kr och "hemkörning" till Gästre ingick. Inom ett par dagar stod AZH049 på gårdsplanen - enligt typintyget en 1750 från 1972, men det satt en 1500 motor i den! Det var ingen skönhet. Bulig och spacklad kaross, samt matt lack i en hemsk gröngul/beige färg. Framstolarna var utbytta mot do från Saab 99. Bilprovningen hade någon vecka tidigare delat ut 4 st 2:or för dåliga bromsar, däck, mm. 



Tyvärr hittar jag inga foton på AZH049 - det får duga med ett
SV foto på en av mina Maxi i snarlikt skick, Som tyvärr måste
skrotas eftersom rosten hade gått för långt!
 Gissa gärna vad det är för (brittiska) motorcyklar i bakgrunden
och till vilken bil motorblocket passar!
Jag offrade några timmars bromsjobb och en omgång begagnade däck på bilen. Dessutom monterades en begagnad dragkrok, vilket krävde ny registrerings-besiktning. I september blev den godkänd och fick börja ett hårt liv som bruksbil. Försedd med släp drog den villigt hem många lass både med byggmaterial och annat tungt. Den visade sig vara en perfekt hundbil - vår labrador stortrivdes i bagageutrymmet. Löpande service samt lite slitdelar kompletterades med ett rostfritt avgassystem från Raka Rör i Göteborg. AZH049 rullade 1540 mil på ca 16 månader och endast en gång blev jag stående - motorn stannade då bränslefilter saknades så att förgasaren beckade igen. Total milkostnad var ca 11 kr/mil (bensin kostade 1992 under 7 kr / liter) varav en oljeförbrukning på 3 liter / 1000 km stod för en hygglig andel! Nej - den var inte så miljövänlig. I början av 1993 var det slutåkt, då ett antal fel inträffade samtidigt och bilen ställdes av.
Inte trodde jag då att den skulle bli stående i garaget mer än 24 år!


IN ENGLISH:

This restarted blog begins 26 years back in time, With the Austin Maxi (reg.no AZH049) that I drove 1991-1993. Bought for 100 Euros and transporting heavy loads of building material on a trailer it did a very god job. And our labrador loved sitting in the back of the Maxi. Running cost of 0,11 Euro per km is not bad either (but in those days Swedish petrol was less than 0,7 Euro / Litre). It was not a pretty Maxi, but it only let me down once in 16 months and 15400 kms - clogged carburettor since no petrol filter! In beginning 1993 all sorts of problems happened in one week and the Maxi was taken off road "for some time". I had no idea it would be collecting dust for 24 years before sold in 2017!

Sorry - no photo of AZH049! But instead (above) of a Maxi in similar condition, however scrapped 1987 since rust was to expensive to fix. Try guessing what (British) bikes in the background and to what car the engine block belongs!


Utan Maxi får även enkla transportmedel duga!        With no Maxi I had to accept any substitute!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar